יום שישי, 1 בינואר 2021

עלילות משנה

לכל סיפור צריכה להיות עלילה ראשית. גם אם סיפור מורכב מאפיזודות (פרקים), הרי שבכל אחד מהם יש עלילה ראשית. עם זאת, לא פעם לעלילה הראשית נוספת עלילה משנית.

מהי עלילה משנית?
העלילה נוספת שאינה משרתת את העלילה הראשית באופן ישיר. לפעמים, יש לעלילת משנית יכולת להשתלב בעלילה הראשית. מטרתה לקדם את העלילה הראשית בדרך עקיפה (לרב) או לתת נופח נוסף לאחת הדמויות. עלילת המשנה יכולה להסתיים בסוף הספר או לפניו.

אילו שאלות עליי לשאול בזמן שקילת עלילת משנה?
כיצד עלילת המשנה תומכת בעלילה הראשית או לחילופין מביאה לשינוי מהותי באחת הדמויות שבתורו משפיע על העלילה?
מה עלילת המשנה מוסיפה לפיתוח הדמות/הדמויות?
כיצד עלילת המשנה משפרת את העלילה הראשית/מעניקה לה רובד חדש?
מדוע עלילת המשנה תופסת כל כך הרבה נפח (למה לא יכולתם לצמצם לסצנה או פרק)?

סוגי עלילות משנה

הערה: כל ז'אנר של עלילת משנה יכול להיות ז'אנר של העלילה הראשית.

עלילת משנה רומנטית
אם לא הנפוץ ביותר, כנראה שלפחות המוכר ביותר בתור עלילת משנה.

אף שעלילת משנה רומנטית יכולה להתנהל בין שתי הדמויות הראשיות, היא גם יכולה להתרחש עם דמות משנית.

עלילת משנה רומנטית בין דמויות ראשית: עלובי החיים מאת ויקטור הוגו (קוזט ומריוס)
עלילת משנה עם דמות משנית: רובין הוד ומריאן (בכל גרסה שהיא מוזכרת בערך).

לעלילה המשנית יכולה להיות השפעה על לפחות אחת מהדמויות הראשיות (לרב, הדמות המעורבת, אבל לא רק) אך בז'אנרים מסויימים ניתן להשתמש בבן הזוג כפיתיון להשיג משהו מהדמות הראשית (כופר, ניסיון לשבור אותו) או שהדמות תפחד יותר לנטול סיכון מתוך חשש לאבד את בחיר/ת ליבו/ה.

עלילת משנה קומית
משמשת לא פעם כאתנחתא קומית בסיפורים "כבדים", אך לעיתים לצורך הקללת העלילה גם ברגעים יותר רגועים.

שימו לב שסיפורים "כבדים" נטולי אתנחתא קומית, עלולים להעיק על הקורא ולגרום לו לעזוב את הספר.

לעיתים, רב הקומדיה מתרכזת סביב דמות מסויימת (הדמות המצחיקה, בין אם במכוון ובין אם לא), אך לא חייב.

עלילת משנה לצורך הרחבה על הדמות/הסיפור
הרחבה על דמות: מתן סיפור רקע לצורך הסבר התנהגות בזמן הסיפור
הרחבה של הסיפור: אירוע מכונן שקרה ובעל השפעה על המשך העלילה.

דוגמה להרחבה של דמות: הספר "נעלמת" מספר כיצד התנהלו חיי בני הזוג בטרם הגיעם לאוקלהומה ולאחריה, מה שמשפיע על מערכת היחסים שלהם לאורך הדבר.

דוגמה להרחבה של סיפור: (מהספר יום אחד בדצבר. בכוונה מצויין בצהוב. סמנו עם העכבר ותוכלו לראות בבירור):
העלילה הראשית - כיצד כל אחד מהשניים מנהל את חייו, ביחד אבל בעיקר בנפרד.
העלילה המשנית (אחת מהן לפחות) - תאונת דרכים של הגבר.

כביכול, אין קשר בין השניים. זו לא עלילה משנה רומנטית אפילו. עם זאת, התאונה הזו גררה אחריה שרשרת של אירועים ששינתה את הסטטוס קוו שהיה קיים עד אז, מה שהוביל את הדמויות צעד נוסף לקראת הסוף המיוחל (ואחריו עוד כמה צעדים...)

עלילות משנה שנובעות משימוש בידע על ידי דמות שאינה הגיבור
לעיתים, ייתכן שלדמות מסויימת יהיה מידע על הדמות הראשית. אולי מידע פלילי, אולי מידע משפיל. כאשר הדמות מאיימת לחשוף את המידע הזה, או אפילו חושפת אותו בפועל ובעקבות כך, הדמות הראשית נאלצת לשנות את כל אופן ההתנהלות שלה, הרי שזו עלילת משנה (בהנחה, כמובן, שזו לא העלילה הראשית).

דוגמה: בשלושת המוסקטרים מאת אלכסנדר דיומא, רישלייה מנסה לעורר מהומה בזכות כך שיש לו ידע שאין לאחרים - הרומן האסור בין המלכה לדוכס מבקינגהם. הוא מעוניין להוכיח למלך שאכן כך הדבר באמצעות כך שיבקש מהמלכה שתענוד את השרשרת למשתה הקרוב, אותה שרשרת אותה נתנה לדוכס מבקינגהם. דבר זה מאלץ את גיבורי הסיפור לצאת ללונדון במטרה להשיב את השרשרת האבודה.

מקווה שהחכמתם.

מקורות:
https://industrialscripts.com/subplots/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפורים מוכרים עם טוויסט

  מכירים את זה שיש כל מיני רעיונות שחוזרים על עצמם מיליארד פעם, בדרך כלל בז'אנר הרומנטי? זה מרגיש שזו אותה גברת קיטשית באותה אדרת קיטשית...