יום שלישי, 1 ביוני 2021

התפתחות דמות (character arc)

אז, בעוד קשת נרטיבית מדברת על התפתחות האירועים האובייקטיביים של כלל הדמויות, קשת דמות מדברת על התפתחות האירועים הסובייקטיבים של דמות מסויימת. כעיקרון, אם אכן יש התפתחות של דמות, זו חייבת להיות הדמות הראשית. דמויות נוספות, יותר בגדר רשות, וגם אם יש, ההתפתחות שלהן הרבה פחות עמוקה.

רגע! רגע! פוס סטופ! אמרנו סיפור בלי התפתחות של דמות?!
אכן כן. לא כל סיפור כולל התפתחות של דמות. בעוד התפתחות עלילתית חייבת להיות (ולו בגדר הפרק הבודד. טוב, נו, אולי חוץ מקומדיה). קחו סיפורי מתח. האם לדעתכם שרלוק הולמס מתפתח עם הזמן? אולי יש התפתחות מסויימת בסדרות שמבוססות באופן לא יותר מדי ישיר על הספרים (שרלוק של ה-BBC, אלמנטרי), אבל בספרים עצמם? מוזמנים לשכוח מזה.
בקצרה: ז'אנרים בהם לא קיימים (לרב, לפחות), התפתחות של דמויות: מתח, אימה, ריגול ואולי הרפתקאות (לא מבטיחה, כי לא באמת קראתי מספיק בשביל לדעת). אם למישהו יש עוד רעיונות שיחזור אליי (ושוב, זה לא מחייב, אבל יש סיכוי הרבה יותר נמוך שתמצאו אותם שם).

ואם הדמות שלי בז'אנרים אחרים והיא לא מתפתחת?
אז.... כנראה שכאן מתחילות הבעיות. דמיינו למשל רומן שבה אין התפתחות של בן הזוג (או בת הזוג, לצורך העניין. אני אדבר בזכר בהתייחסות לשני המינים). אם אין התפתחות בבן הזוג, ומערכת היחסים תקועה עד שהיא מפוררת, אז בסדר, אתם באמת לא צריכים להעניק לו התפתחות. ובינינו? יש אנשים שלא משתנים וחמישים פילים לא יזיזו אותם. אבל... לאן הרומן הזה ימשיך אם הוא תקוע בשלו? צריך שתהיה התקדמות. בשביל שתהיה התקדמות, צריכה להיות התפתחות של הדמות.

יודעים משהו? נסו לקחת את הספר "נעלמת" ולהוריד ממנו כל התפתחות רגשית. למי שעוד טרם קרא אפילו את הסיקור, אקצר: אשתו של ניק דאן נעלמת, הוא מואשם בחטיפתה (והריגתה) ולפני היעלמה היא השאירה לו "חפש את המטמון" משחק שהם נוהגים לשחק מאז תחילת הנישואין. ככל שהמשחק מתקדם, ניק נזכר כמה הוא אוהב אותה. ואז... זהו, מפה תקראו D: לפעמים גם התפתחות הדמות מאפשרת עוד דרמה. אז גם אם אתם בז'אנרים ששם התפתחות דמות פחות פופולרית, לא צריך לפחד מזה.

אבל את עצמך אמרת, יש בולי עץ!
נכון, אבל מה הכיף לכתוב רק על בולי עץ כל היום? לא רק שזה לא כיף לכתוב, זה וודאי לא כיף לקרוא. אלא אם כן אתם הולכים טרגדיה. והיי, הדמות שלכם לא צריכה להפוך משטן למלאך (או להפך). באמת שלא. מה שכן צריך הוא שתהיה לו אפילו איזו תובנה, איזו הארה שיעניק הסתכלות שונה משהייתה בהתחלה.

בואו ניקח דוגמה פשוטה:
דרור ותמיר שיחקו. דרור רצה לשחק בצעצוע שתמיר שיחק בו. בתגובה, תמיר הרביץ לו. 

בתגובה, דרור יכול להגיב ביותר מדרך אחת. הוא יכול לפחד לעשות את זה שוב, מתוך חשש שירביצו לו. מנגד, הוא יכול להראות כוחניות ולהרביץ בחזרה. 

כן, זה סיפור עלוב. וההתפתחות הרגשית גם די עלובה. אמנם הסיפור עצמו לא כולל את התגובה הרגשית, אך לו היינו מוסיפים אותה, זה היה חלק מהתפתחות הדמות שלו. כן, כן, גם מעשה כמו זה. במיוחד כשיש עוד מקרה, ועוד מקרה ועוד מקרה... אם היינו ממשיכים את הסיפור, אולי דרור היה הופך להיות אלים. או שמא, חי בתחושה של חוסר אונים. נכון, זו התפתחות שלילית, אבל עדיין התפתחות.

אז התפתחות יכולה להיות שלילית?
כן. אחת הדוגמאות המוכרות לכך היא "תמונתו של דוריאן גריי" (אוסקר וויילד). מוזמנים לראות עליו תחת "אנטי-גיבור", אבל בשורה התחתונה: הוא רק מדרדר ככל שהספר מתקדם. וזה לא משנה אם תקראו לזה אם תקראו לזה התפתחות שלילית, רגרסיה (אולי במקרים מסויימים), דרדור, אבל העיקר הכוונה. אגב, אם מישהו רוצה לקרוא בהרחבה על התפתחות שלילית בהרחבה, להלן קישור באנגלית. אם יהיה ביקוש, יתורגם וילווה בדוגמאות שאני מקווה שאני אמצא.

ייתכן אפילו שתהיה למישהו התפתחות שלילית וחיובית באותו סיפור. והכי מפחיד? במקביל.

סליחה?
אני בספק אם אתם הולכים לקרוא את זה במאמרים באנגלית. אבל... אני חושבת שזה אפשרי. אז נכון, בסוף היום, התוצאה הסופית יכולה להיות שלילית או חיובית. אבל באמצע? יכולות להיות עליות וירידות.

אז לפני שנתחיל בדיון, אני רוצה למושגים שונים (מודה, זו חלוקה מלאכותית, באותה מידה הייתי יכולה להחליף).
התפתחות חיובית/שלילית - התוצאה הסופית בסוף הספר ביחס להתחלה שלו.
התעלות/דרדור - מצבי ביניים שיכולים לקרות עד לנקודה הסופית. 

אז לצורך העניין, אני מדברת על התעלות/דרדור

בואו נתחיל מהמקרים היותר קלים: יכול להיות מקרה של משבר עמוק, שמביא את הדמות לדרדור. הדמות כועסת ונקמנית ואז פתאום, חל שינוי והדמות עולה חזרה למעלה (התעלות). גם לחלופין, יכול להיות מצב של הצלחה, של אדם שהוא טוב ועוזר לכולם, אבל אז הוא מקבל כוח, ויש דרדור. פתאום, הוא כבר לא חיובי כל כך. בדרך כלל פחות רואים את בספרים, אבל בסיפורים על אנשים אמיתיים? דווקא כן.

באשר לחלק המתקיל של במקביל. אני אגלה לכם סוד. לא מצליחה לחשוב על ספר שקראתי בו זה קרה. או שאולי כן. אני לא זוכרת את השם שלה, אבל זו הבחורה מפרשת קולומבוס (רק דמות ראשית אחת היא בחורה, אז...) בכל אופן, אתם בטח שואלים, "נו, אז מה את מקשקשת?" זה יישמע מוזר... אבל כתבתי דמות כזו. אם עד עכשיו לא הייתם בטוחים אם אני מוזרה או לא, הרי לכם התשובה הסופית. אני בן אדם מוזר. 

מה ההיגיון? הדמות הראשית שלי, אדם שמו, מתחיל את דרכו כאפס מאופס. איך אמרו לו "בלי חברים, בלי זוגיות ובלי עבודה." אז נכון, יש הרבה אנשים שגם אין להם זוגיות וגם אין להם עבודה, אבל אנשים בלי חברים בכלל...? זה כבר מתחיל להיות נדיר יותר. 

חזרה לעניינים: אדם פונה לתרפיסט שיעזור לו עם הבעיות שלו עם הבטחון העצמי (ואת זה יש בשפע). ואכן, אדם חווה התעלות, הוא מאמין בעצמו יותר, מוצא בת זוג, מוצא עבודה, מצליח בה. אבל במקביל... הוא מתחיל לאבד מהערכים הישנים שלו. רגע אחד הוא מזלזל בתרפיסט שלו וברגע הבא, הוא מתעשת. טועה, חוזר למוטב. טועה, חוזר למוטב. נודניק סדרתי XD בהמשך, הביטחון העצמי שלו עלה עוד יותר, אבל מצד שני, הבטחון העצמי הפך ליהירות והביא להזנחת המשפחה שלו (דרדור).

אבל אולי אני סתם מוזרה. אבל שיהיה ברור: 

אז מה אני צריך/ה בסוף?
אתם צריכים לשאול מה הנקודה ממנה אתם יוצאים ולאיזו נקודה אתם רוצים להגיע. ולא, אנחנו לא מדברים על העולם האובייקטיבי, אלא על העולם הסובייקטיבי של הדמות. למשל: הדמות שלכם מתחילה בתור פחדנית והופכת לאמיצה בסוף. הדמות שלכם יודעת לקבל את האחרים קצת יותר טוב. השינוי לא חייב להיות ב-180 מעלות. מומלץ גם לחשוב איך ההתקדמות אל עבר המטרה משפיעה על הדמות. אם בכוונתכם לשים משברים - האם הדמות שלכם יכולה להתמודד איתם? או שאולי היא תיפול?

עוד עניין: יש כאלה שיותר קל להם להסתכל על התפתחות דמויות כהתמודדות עם שקר שהם מתמודדים איתו. כאשר ההתפתחות חיובית, הדמות הראשית מקבלת את האמת החדשה. אם לא... אנחנו מדברים על התפתחות שלילית. כן, אמרתי שאני אעשה על המאמר בקישור המצורף אם יהיה ביקוש, אבל בקצרה:

וונדי (פיטר פן): השקר - לא טוב להתבגר. האמת - זה בסדר להתבגר (התפתחות חיובית - התבגרות).
פרולו (הגיבן מנורה דאם) - השקר - נשים לא מעניינות אותי. האמת - דווקא יש אחת שכן. (התפתחות שלילית - כניעה ליצרים)

אתם רוצים שהדמות שלכם תשתפר? או אולי דווקא בדיוק ההפך? (צחוק מרושע מתעמעם ברקע 👹)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפורים מוכרים עם טוויסט

  מכירים את זה שיש כל מיני רעיונות שחוזרים על עצמם מיליארד פעם, בדרך כלל בז'אנר הרומנטי? זה מרגיש שזו אותה גברת קיטשית באותה אדרת קיטשית...