טוב, נראה לי השם די מסביר עצמו. פחות או יותר באמצע הספר או סדרת הספרים יש שינוי גדול שמסובב את העלילה בכיוון בלתי צפוי. להלן הסוגים (אם יש לך רעיונות לסוגים נוספים, מוזמנים לשתף).
הריגת דמות חשובה לעלילה(או כמה)
אפשרות אחת היא מוות של דמות שהיא לצידו של מקדם העלילה ומהווה חלק חשוב מהסיפור. מוטב שהמוות שלו לא יהיה תאונה ושייגרם ולו באופן עקיף ממעשיו של מקדם העלילה. אפשרות שנייה שהמוות יהיה של דמות משנית יותר, אבל בכל זאת, יש בו בכדי להרעיד את עולמו של מקדם העלילה. ייתכן שהמוות של הדמות המשנית, ממש כמו הדמות הראשית יותר רק יחזקו את הצורך של מקדם העלילה לרדוף אחריו מטרותיו, או לחלופין, הסכנה העומדת בפתח תרגיש ממשית יותר ועלולה לעורר פחד במקדם העלילה.
גסיסתה של דמות בעקבות מצב רפואי כלשהו
אף שבהחלט יכול להיות מצב של מישהו שנפצע קשה בקרב וחוששים לחייו, זו יכולה להיות גם תאונה או מחלה כלשהי. פתאום יש צורך לזרז את התהליך (לפני מותה של הדמות).
שינוי גדול בעולמו של מקדם העלילה
כמובן, יש לדאוג שלקורא יהיה חשק להמשיך יחד עם השינוי שלכם, ולא רק ישווע לחזרת המצב לקדמותו. זה יכול להיות שינוי הסביבה כולה (מעבר ממדינה אחת למדינה שנייה) או פתאום שיהיה מצב שהנאמנות של מקדם העלילה מחליפה צד. אופציה נוספת היא שינוי מאזן הכוחות לרעת מקדם העלילה, מה שיאלץ אותו לשנות את דרך הפעולה שלו. וזה יכול להיות גם דמות אחת שחושפת את פרצופה האמיתי/תוקעת סכין בגב.
חשיפת סוד
הגיבור חי בעולם הבטוח שלו והכל טוב ויפה. טוב, אולי לא, אבל לפחות יש לו מקומות בטוחים עליהם הוא יכול להישען. עד שהוא מגלה סוד.... שעומד להשפיע על חייו בצורה משמעותית.
הצגת היריב/הנבל הראשי
יכול להיות שאפילו מקדם העלילה לא יודע שהיריב שעמד מולו עד כה הוא למעשה רק עושה דברו של אחר. ופתאום... מגיע הגילוי. או שלחלופין, הוא כן יודע את זה, אבל כשהיריב העיקרי מגיע הוא עושה מעשה שמערער את עולמו של מקדם העלילה.
אז איך עושים את זה?
בעולם אידיאלי, כולנו היינו יודעים מראש איך העלילה מתחילה, ממשיכה ונגמרת. בעולם הלא אידיאלי שלי (ולא רק שלי), יש התחלה. הסוף משתנה כמה פעמים (אלא אם אני כותבת סיפורי מתח, שזה מאוד נדיר, ואז חייבים לדעת איך זה נגמר) והאמצע... הצחקתם אותי. אני פשוט מגלה את העלילה בזמן הכתיבה.
ברגע שאתם מתכננים את העלילה שלכם מראש, כיוון שאתם יודעים מה הולך קרות, תוכלי לשים רמזים מטרימים במהלך הכתיבה שלכם עד להגעת הכתיבה של רגע התפנית המרגש. אם אתם לא מתכננים, מה שיקרה או שפתאום "יבריק" לכם רעיון מטורף, ואז.. תצטרכו לשתול את הרמזים המטרימים בדיעבד, שזה אומר לחזור אחורה ולתקוע אותם איפשהו.
אז נכון, יש תפניות שדורשות יותר רמזים מטרימים ויש שפחות. למשל, אם מישהו יוצא למסע להתגבר על ראש צבע מסוכן, אפילו שלא אומרים מי ימות, אפשר לנחש שזו בהחלט אפשרטת שמישהו ימות בקרב. אבל אם אתם הולכים על סודות, למשל... אולי תתנו איזו רמיזונת לסוד הזה. כמובן, אין צורך שהקוראים שלכם ידעו לפני הדמות מהו הסוד (אם כי זה בהחלט אפשרי), אבל כשזה בא יש מאין זה קצת... מפתיע.
מה שלא תעשו, נסו שלא לגרום לקוראים שלכם לשנוא אתכם.
דוגמאות
קחו בחשבון שיש פה ממש ספוילרים. אז... לשיקול דעתכם
שינוי גדול בעולמו של מקדם העלילה: בסרט/ספר השני של סדרת דמדומים (מולד הירח), אדוארד נעלם מה שמותיר את בלה אובדת עצות ושולח את ג'ייקוב, חבר הילדות שמאוהב בה לתמונה. ואז... תפנית! אדוארד חוזר. כי אם הסרט היה ממשיך כמו שהוא, עם כמה שהוא היה לא משהו, הוא היה בכלל גיהנום. אבל זו דעתי האישית כמובן.
הריגת דמות: אני מניחה ש... משחקי הכס מתקשר יפה לעניין המישהו חשוב מת? בתור אחת שלא ראתה, כמובן. תקנו אותי אם אני טועה פה. מצד שני... אחרי כל כך הרבה מיתות זה כבר לא מפסיק להיות כל כך דרמטי...?
שינוי גדול בעולמו של מקדם העלילה + הריגת דמות: לא זוכרת באיזה ספר קראתי את זה, אבל היה ספר על נסיכה שהוריה נרצחו בסוף הספר (הראשון בסדרה). לא כל כך ראינו אותם בהכרח, ולמרות זאת, למוות שלהם הייתה השלכה הרת אסון. ש... אני מודה שאני לא זוכרת, אבל כנראה שהיא נאלצה לברוח או משהו.
חשיפת סוד הספר "נעלמת" מתחקה אחר העלמותה של איימי דאן, אשתו של ניק דאן, שאם לומר בנחמדות, מצליח לגרום לעולם לחשוב שבכלל לא אכפת לו. אבל אז... מתגלה האמת: לא רצח, ואפילו לא חטיפה... איימי דאן תכננה עלילה שלמה שמטרתה להפליל את בעלה (ואיפה שהם גרים יש עונש מוות. אופסי)
גסיסתה של דמות בעקבות מצב רפואי כלשהו: בסרט "שרוכים" המספר על הקשר שנרקם מחדש בין ראובן לבנו גדי, שלו מוגבלות שכלית התפתחותית (והוא בן 36). במהלך הסרט, מתגלה שהאב חולה במחלה קשה (נחשו מה יקרה בסוף)
הצגת היריב הראשי: טוב, זה לא באמת מופיע באמצע, אבל בספר "יום אחד בדצמבר" מדבר על שניים שהיו אמורים להיות יחד... רק שהבחור (ג'ק) מצא את עצמו בלא יודעין אם החברה של הבחורה איתה הוא היה אמור להיות (לורי). אז על אף שהיה ברור שהחברה היא יריבה, התגלה יריב נוסף: גם לורי מוצאת משהו, ובזאת ג'ק מצב את היריב שלו. ואני בטוחה שיש דוגמאות יותר דרמטיות על נבלים לתפארת, אבל בסדר.
רוצים עוד דוגמה? לכו לסיפור, "זר בממלכה חדשה/שלי", שם יש גילוי סוד ושינוי גדול בעולמו של אחד ממקדמי העלילה (כל תפנית מתייחסת למקדם עלילה שונה). אה, וגם עוד אחד מהם רק שהוא מופיע יותר בסוף. אבל חלאס עם הספוילרים. במתח? לכו תקראו!
מבוסס על: הסרטון הבא
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה