אף שאני אוהבת לומר לעצמי שיש לי חוש לעריכה, בסופו של יום... אני לא באמת עושה את זה למחייתי. יש אנשים שכן. אז... אני ארשה לאחת כזו לתת לכם טיפים שאני... בחיים לא הייתי אפילו חושבת עליהם, יש פחות טיפים כללים ויותר טיפים מותאמים אישית לכל סיפור. אז.... קבלו את אלן ברוק (Ellen Brock) שמספר תעל השיטה שלה לאיך עורכים ספרים.
וכן, אתם יכולים פשוט ללכת ולצפות בסרטון. אני לא אכעס, בשביל זה הוא כאן (ובשביל הקרדיט). אבל אם בכל זאת בא לכם תקציר... הגעתם למקום הנכון! נתחיל...
מה המטרה של העריכה מהסוג שהיא מציעה?
אחד הדברים הוא לחסוך זמן. איך, אתם שואלים? בכך שלא תתקנו מעכשיו את כל הדברים הקטנים שמפריעים לכם. אני לא אומרת שאם אתם רואים שרשמתם "עכשו" במקום "עכשיו" אסור לשנות את זה ולא משנה מה. אבל.. מבחינת העלילה, נסו להימנע מזה בשלב הראשון. למה? היא אומרת שזה מבזבז זמן יקר, וזו לא המטרה שלנו בחיים, נכון?
ואולי אתם יודעים להצביע על הדברים המדויקים שמפריעים לכם (תספרו לי איך אתם עושים את זה). אנחנו נגיע, לזה, אני מבטיחה. אבל לפני שנתחיל להשמיד הכל... יש כמה שלבים קודם. אבל אל תדאגו, אנחנו אוטוטו מגיעים בדיוק לזה.
ועוד עניין... לפעמים אנחנו צריכים להסתכל על התמונה הגדולה עוד לפני שאנחנו קוראים את כל הספר על בוריו. אתם מסוגלים, אני מאמינה בכם D:
לפני שנתחיל בתהליך העריכה יש לזכור בשביל מי אתם כותבים. קודם, ודבר ראשון, לפני כולם, בשביל עצמכם. ואם אתם לא מרוצים... אז בשביל מה אתם עובדים קשה כל כך? אז בסדר, בטיוטות הראשונות אתם לא הכי מרוצים, אבל בסוף, אחרי כמה טיוטות, אתם אלה שאמורים להיות מרוצים בסוף. את הרצון שאחרים יהיו מרוצים בסוף תשאירו לג'יי קיי רולינג.
אז מה עושים?
לוקחים דף (אמיתי או וירטואלי) ועושים כותרת "הסיפור שלי" או שם הסיפור (זה אופציונלי, אבל תבינו אחר כך למה). את מה שנשאר מהדף מחלקים אותו לשלושה: אהבתי, שנאתי, לא אכפת לי. לרשימה הזו אין צורך להכניס את תיאור השולחן שמופיע פעם אחת בכל הספר, אלא דברים שחוזרים על עצמם: נושאים (Themes) דמות ראשיות, דמויות משניות שחוזרות הרבה, קשת דמות/התפתחות דמות, סיפור רקע, עלילה ראשית, עלילות משנה, התמונה הגדולה, נקודות מרכזיות בעלילה, דברים חשובים (פוליטיקה, קסם, תרבות)
אגב, כשזה מגיע לדמויות, הכוונה בלשנוא היא לא שזו דמות בלתי נסבלת אלא שזו דמות שטוחה (אין לה מספיק תוכן) או שההתנהגות שלה לא עקבית או לא הגיונית לעלילה.
אבל לפני שאתם מתחילים לעבור דמות דמות ולחשוב על זה... קודם כל תגידו מה קופץ לכם לראש. בואו ניקח דוגמה סתמית (אני באמת לא מצליחה לחשוב על משהו שאני ממש שונאת בסיפורים שלי).
אהבתם את הדמות הראשית, שנאתם את החבר הכי טוב שלו ולא היה הכי אכפת להם מעלילת המשנה הרומנטית.
אחרי שחשבתם על כל הדברים שקופצים לכם לראש בלי עזרה מיוחדת, מרקרו אותם. עכשיו, תעברו לאט לאטאת כל השאר, עם הספר או בלעדיו (כלומר, עשו לעצמכם ממש רשימה של דמויות, עלילות וכו')
כל הכבוד! עכשיו מתחת לטבלה, תוסיפי כותרת חדשה "לא נכנס" ושם תרשמו את כל הדברים שמאוד רציתם שיכנסו אבל לא נכנסו בסוף. זה לא משנה אם זה חשוב או לא, תרשמו הכל.
עכשיו אתם יודעים מה אתם רוצים להשאיר/להכניס וממה אתם ממש רוצים להיפטר. יכול מאוד לעזור כאשר באותה סצנה/דמות אתם צריכים לבחור בין שתי אופציות (למשל: מה היה קורה עם דמות הייתה גלויה לעומת מה היה קורה עם דמות הייתה בישנית ולא מספרת).
כמו כן, תדעו במה להשתפר להבא. אם גיליתם שיש לכם בעיה עם כמה דמויות משניות, אולי זה אומר עליכם משהו. לא שאתם כותבים גרועים, חלילה, אבל... שזה בהחלט משהו שאתם יכולים לשפר.
כמו כן, תצליחו להבין אילו דברים שמתם בספר בשביל לחבר קצוות. למה הכוונה? רציתם לחבר בין אירוע א' לאירוע ב'. אז סתם רשמתם סצנה חסרת משמעות (מודה, עשיתי את זה. וגם מודה, לא הורדתי את זה). עכשיו אתם צריכים לשאול את עצמכם... איך אפשר לתקן את זה? איך אפשר לעשות את זה טוב יותר?
ודבר אחרון חביב... תבינו איפה הלכתם לאיבוד. זאת בהנחה שידעתם לאן אתם הולכים, משהו שאני באמת לא יכולה להגיד על עצמי. אבל אם אתם כן, אז... מזל טוב!
עכשיו, אחרי שעברנו על מה אתם אוהבים, שונאים או שלא באמת אכפת לכם וגם מה שלא הכנסתם. אתם יכולים לסכם לעצמכם מה נמצא בלב הסיפור שלכם.. נסו לרשום בפסקה מה גרם לכם לכתוב את הסיפור ומה הערך שלו מבחינתכם. מה רציתם להשיג? (לא באמת חייב להיות עמוק. זה יכול להיות אפילו "כי זה רעיון מגניב!" ). שורה תחתונה, למה אתם רוצים לכתוב את הסיפור (בהנחה שמטרת העל שלכם היא לא פשוט להיות מפורסמים ועשירים, הסוף).
הסיבה לכתיבת הסיפור הנוכחי שאני כותבת (לא פורסם): קראתי ספר, הסוף שלו נורא עצבן אותי, אז החלטתי לכתוב סיפור חדש עם סוף אחר. מאוד עמוק, אני יודעת.
עכשיו מכשאתם יודעים מה אתם אוהבים ומה פחות, תחשבו לעצמכם: אילו מהדברים שאתם שונאים או אפילו לא אכפת לכם לא הולמים את את הדברים שאתם אוהבים או לחלופין, הפסקה הקצרה שרשמתם לעצמכם? איך אפשר לשנות את זה ככה שיתאים?
דוגמה (אתם אוהבים לעשות לי חיים קשים): בגרסה הראשונה של זר בממלכה חדשה/שלי, קילגן ולמריה היו אמורים להיות זוג. אמנם החלטתי על זה באמצע הטיוטה ולא בסוף שלה, אבל הבנתי ש... אני לא אוהבת את הרעיון שבסופו של דבר אחד מהם יעזוב את הממלכה שהוא בא ממנה. המטרה הראשונית של הסיפור היה שקילגן יכנס לממלכה האחרת ויצא ממנה בגפו. פתאום, הוספתה של למריה כמושא אהבתו הרסה את זה. אז החלטתי אמנם לא להעיף אותה מהספר קיבינימט (כי בכל זאת, היא תרמה לי להתקדמות העלילתית), אבל... תפקידה בתור האהובה של קילגן נזנח. למה? כי זה לא התאים עם הרעיון הראשוני.
שלא תגידו אחר כך שאני לא עובדת קשה בשבילכם.
השלב הבא... לחשוב על פתרונות (בין אם אתם מתים להעיף את זה כבר ובין אם אתם חושבים שאפשר לשפר). אתם יכולים אפילו לעשות איזה משהו שפשוט נותן לכם כיוון לרעיון. לאחר מכן, תחשבו אילו דברים אתם רוצים להכחיד מהספר (אם תרצו, תרשמו לכם). אם יש דברים שיש לכם,
ו... זהו לה יש את הסרטון המלא. אם אתם רוצים טיפים... אני קיימת. אני מבטיחה שאני לא רוצחת אף אחד. לרב.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה