זה אולי ישמע מפתיע, אבל סיפור יכול להתקדם ללא עלילה, כפי שקורה ברב קומדיית המצבים במילים אחרות, יש מצבים שבהם אין התפתחות עלילתית של ממש (נישואין והבאת ילדים לעולם זה לא בדיוק שיא העלילה), אבל הדמויות מתפתחות (לרב). מנגד, סדרות מתח/בילוש בהחלט נובעים מעצם התעלומה, ובהחלט יכולות לכלול דמויות שאינן מתפתחות. דוגמה קלאסית לכך שהיא שרלוק הולמס (גרסת הספר). אתם לא קוראים בשביל לראות שרלוק הולמס גדל כדמות, כי אם כן, אתם צפויים לאכזבה, כי הוא בהחלט לא מתפתח בשום צורה. אפילו ווטסון נשאר די מקובע במקומו. בסדרות אחרת, המתבססות על הרעיון (שרלוק של ה-BBC, אלמנטרי), ניסו להוסיף גם התפתחות של הדמות הסטטית.
מה ההבדל בין השניים?
העלילה מובילה את הסיפור: יש שמתייחסים לשיטה כאל פעולות מובילות עלילה - לא פעם, הדמות תהיה בשטח הבטוח שלה (כאמור, חקירות הן השטח הבטוח של שרלוק הולמס). במידה והם לא בתחום הבטות שלהם, כנראה שתהיה להם הרבה יותר הימנעות (ניק מנעלמת, אם מתעלמים מהתפתחותו כדמות).
הדמויות מובילות את הסיפור: יש שמתייחסים לשיטה זו כאל החלטות מובילות עלילה - בסופו של דבר, תמיד יש עולם חיצוני בחוץ, ההחלטות האישיות של הדמויות הן שיקדמו את העלילה לתפנית זו או אחרת.
האם יש הבדל בין ז'אנרים?
בהחלט ניתן, בהתסכלות רחבה, ניתן לחלק את הז'אנרים השונים בהתאם למניע:
מה עדיף?
ההעדפה בקרב קהל הקוראים הוא סיפור מונע דמויות. כמובן, זה לא אומר שאין מקום כבר לסיפור מונע עלילה, בין אם באופן בלעדי או בשילוב התפתחות דמויות, גם בז'אנרים הסוערים. בהתאם לכך, יש מספר רב יותר של סיפורים מונעי דמויות מסיפורי עלילה (באופן בלעדי). בהתאם לכך, אם ברצונכם להתרכז במניע אחד לסיפור (עלילה/דמויות), כנראה שעליכם ללכת על דרמה/רומנטיקה (קומדיה היא לא בדיוק ז'אנר פופולרי בספרות) או לחילופין מסתורין, ריגול או פעולה, כיוון שלא פעם ז'אנרים אלה אינם מערבים בתוכם התפתחות של דמויות. לעומתם, הציפייה היא שבמתח, בהרפתקאות ובמלחמה היא שתהיה התפתחות של הדמויות. באשר לאימה... מומחית גדולה אני לא, אבל אני מניחה שזה יכול להשתנות.
מה דרוש לסיפור מונע דמויות?
בסיפורים מסוג זה, הדמות עובדת שינוי. כמובן, אין הכרח של שינוי של מאה שמונים מעלות. עם זאת, עלול להיות שינוי כלשהו, לרב הארה כלשהי. במקרים נדירים, דווקא ההפך קורה, והאדם טובע עמוק יותר בבוץ ככל שהסיפור מתקדם. מקרים כאלה הם מקרים של אנטי-גיבור.
השינוי אמור להגיע בעקבות מאורע שמאלץ את הדמות לצאת מגבול הנוחות שלה. מאורע זה יכול להיות בהשפעת התנהגות הדמות (מריבות בנישואין) או ללא קשר אליה (תאונת דרכים). המאורע יכול לבוא לידי ביטוי כך:
1) קיימים מספר מאורעות שונים במהותו שכל אחד בתורו מוביל את הדמות בכיוון שונה.(פיטורין ואחריהם גירושים) - המאורעות יכולים להיות תוצאה אחד של השני, אך לא חייבים.
2) הדמות נפגשת בפנים שונות של המאורע הראשון יותר מפעם אחת (מריבות בנישואין) - המאורעות חייבים להיות אותו סוג, אך ההשפעה שונה.
3) מאורע אחד שאין לו פתרון (היעדרות של אדם אהוב, נקמנות) - אין פתרון למאורע, והוא ממשיך לרדוף את הדמות. אט אט, היא מפתחת רגשות נוספים או שעוצמת הרגשות משתנה.
לפחות אחד המאורעות המדוברים מוכרח להיות משבר, אחרת, אין לו היכולת ליצור קונפליקט. עם זאת, חלק מהמאורעות יכולים להיות חיוביים (מערכת יחסים רומנטית, ילדים, מציאת המשפחה האובדת, מציאת חברים). עם זאת, גם למאורעות המשמחים יתלווה בהמשך משבר כלשהו שישפיע עליהם, במיוחד כאשר המאורע החיובי הוא חלק מהעלילה הראשית.
מה דרוש לסיפור מונע עלילה?
בהנחה ואינכם מעוניינים בשילוב ביחד עם סיפור מונע דמויות, הדמות שלכם צריכה להיות יציבה, ושתהיה סיבה טובה לכך שהמאורעות, מוזרים ככל שיהיו, יהיו באזור הנוחות שלה. עבור בלש הגיוני שחקירות יהיו באזור הנוחות, עבור מורה, פחות. ווטסון משרלוק הולמס אמנם אינו מורגל בחקירות, אבל הוא בהחלט רגיל לראות דם מעצם היותו רופא צבאי בדימוס. לכן, סביר להניח שהוא לא יתרגש מדם וגופות כמו האדם הממוצע.
אבל הדבר הכי חשוב... זו עלילה מעניינת. הארי פוטר ודמדומים למשל, מרשים לעצמם להשתמש בדמות ראשית משעממת באופן יחסי (הארי ובלה בהתאמה), כיוון שהם יודעים שהעלילה מעניינת מספיק על מנת לכפות על כך. בהארי פוטר זה בולט במיוחד, כי עדיין, מרכז העלילה של דמדומים מתעסקת בז'אנרים הפשוטים (רומנטיקה), בעוד הארי פוטר נשען בעיקר על הז'אנרים הסוערים (קרבות קסם, מסתורין, הרפתקאות). וכן, יש שיאמרו שהספר השישי יוצא דופן, אבל אני הפסקתי בסרט החמישי. כלומר, אפילו לא קראתי את הספרים. נסו לדמיין את אותו דמויות בבית ספר רגיל לחלוטין. האם עדיין תעדיפו את הארי כדמות הראשית, או שמא תעדיפו דווקא את הרמיוני או רון (או דמות אחרת שאני לא מכירה בשמה)?
מה ההבדל בין השניים?
העלילה מובילה את הסיפור: יש שמתייחסים לשיטה כאל פעולות מובילות עלילה - לא פעם, הדמות תהיה בשטח הבטוח שלה (כאמור, חקירות הן השטח הבטוח של שרלוק הולמס). במידה והם לא בתחום הבטות שלהם, כנראה שתהיה להם הרבה יותר הימנעות (ניק מנעלמת, אם מתעלמים מהתפתחותו כדמות).
הדמויות מובילות את הסיפור: יש שמתייחסים לשיטה זו כאל החלטות מובילות עלילה - בסופו של דבר, תמיד יש עולם חיצוני בחוץ, ההחלטות האישיות של הדמויות הן שיקדמו את העלילה לתפנית זו או אחרת.
האם יש הבדל בין ז'אנרים?
בהחלט ניתן, בהתסכלות רחבה, ניתן לחלק את הז'אנרים השונים בהתאם למניע:
- הז'אנרים הרגועים (דרמה, קומדיה, רומנטיקה) יהיו לרב סיפורים מונעי דמויות. אפשר בהחלט להבין למה: מרכזם של הז'אנרים הם מערכות יחסית. גם קומדיה, לרב, אינה בחלל ריק ומתבססת על אינטרקציות שמובנות שלא כהלכה או לחילופין החלטה אחת שתגרור פאדיחה רצינית אחר כך.
- הז'אנרים הסוערים (פעולה, מתח, מיסתורין, הרפתקאות, ריגול, מלחמה, אימה) יהיו לרב מונעי עלילה.
- ז'אנרי הרקע (מד"ב, פנטזיה, היסטורי) שלא די בהם כדי לקבוע את טון הספר, יכולים להיות לכאן ולכאן. עם זאת, לרב מד"ב ופנטזיה יתקשרו לז'אנרים הסוערים (מתוך בחירה של הסופר/ת).
מה עדיף?
ההעדפה בקרב קהל הקוראים הוא סיפור מונע דמויות. כמובן, זה לא אומר שאין מקום כבר לסיפור מונע עלילה, בין אם באופן בלעדי או בשילוב התפתחות דמויות, גם בז'אנרים הסוערים. בהתאם לכך, יש מספר רב יותר של סיפורים מונעי דמויות מסיפורי עלילה (באופן בלעדי). בהתאם לכך, אם ברצונכם להתרכז במניע אחד לסיפור (עלילה/דמויות), כנראה שעליכם ללכת על דרמה/רומנטיקה (קומדיה היא לא בדיוק ז'אנר פופולרי בספרות) או לחילופין מסתורין, ריגול או פעולה, כיוון שלא פעם ז'אנרים אלה אינם מערבים בתוכם התפתחות של דמויות. לעומתם, הציפייה היא שבמתח, בהרפתקאות ובמלחמה היא שתהיה התפתחות של הדמויות. באשר לאימה... מומחית גדולה אני לא, אבל אני מניחה שזה יכול להשתנות.
מה דרוש לסיפור מונע דמויות?
בסיפורים מסוג זה, הדמות עובדת שינוי. כמובן, אין הכרח של שינוי של מאה שמונים מעלות. עם זאת, עלול להיות שינוי כלשהו, לרב הארה כלשהי. במקרים נדירים, דווקא ההפך קורה, והאדם טובע עמוק יותר בבוץ ככל שהסיפור מתקדם. מקרים כאלה הם מקרים של אנטי-גיבור.
השינוי אמור להגיע בעקבות מאורע שמאלץ את הדמות לצאת מגבול הנוחות שלה. מאורע זה יכול להיות בהשפעת התנהגות הדמות (מריבות בנישואין) או ללא קשר אליה (תאונת דרכים). המאורע יכול לבוא לידי ביטוי כך:
1) קיימים מספר מאורעות שונים במהותו שכל אחד בתורו מוביל את הדמות בכיוון שונה.(פיטורין ואחריהם גירושים) - המאורעות יכולים להיות תוצאה אחד של השני, אך לא חייבים.
2) הדמות נפגשת בפנים שונות של המאורע הראשון יותר מפעם אחת (מריבות בנישואין) - המאורעות חייבים להיות אותו סוג, אך ההשפעה שונה.
3) מאורע אחד שאין לו פתרון (היעדרות של אדם אהוב, נקמנות) - אין פתרון למאורע, והוא ממשיך לרדוף את הדמות. אט אט, היא מפתחת רגשות נוספים או שעוצמת הרגשות משתנה.
לפחות אחד המאורעות המדוברים מוכרח להיות משבר, אחרת, אין לו היכולת ליצור קונפליקט. עם זאת, חלק מהמאורעות יכולים להיות חיוביים (מערכת יחסים רומנטית, ילדים, מציאת המשפחה האובדת, מציאת חברים). עם זאת, גם למאורעות המשמחים יתלווה בהמשך משבר כלשהו שישפיע עליהם, במיוחד כאשר המאורע החיובי הוא חלק מהעלילה הראשית.
מה דרוש לסיפור מונע עלילה?
בהנחה ואינכם מעוניינים בשילוב ביחד עם סיפור מונע דמויות, הדמות שלכם צריכה להיות יציבה, ושתהיה סיבה טובה לכך שהמאורעות, מוזרים ככל שיהיו, יהיו באזור הנוחות שלה. עבור בלש הגיוני שחקירות יהיו באזור הנוחות, עבור מורה, פחות. ווטסון משרלוק הולמס אמנם אינו מורגל בחקירות, אבל הוא בהחלט רגיל לראות דם מעצם היותו רופא צבאי בדימוס. לכן, סביר להניח שהוא לא יתרגש מדם וגופות כמו האדם הממוצע.
אבל הדבר הכי חשוב... זו עלילה מעניינת. הארי פוטר ודמדומים למשל, מרשים לעצמם להשתמש בדמות ראשית משעממת באופן יחסי (הארי ובלה בהתאמה), כיוון שהם יודעים שהעלילה מעניינת מספיק על מנת לכפות על כך. בהארי פוטר זה בולט במיוחד, כי עדיין, מרכז העלילה של דמדומים מתעסקת בז'אנרים הפשוטים (רומנטיקה), בעוד הארי פוטר נשען בעיקר על הז'אנרים הסוערים (קרבות קסם, מסתורין, הרפתקאות). וכן, יש שיאמרו שהספר השישי יוצא דופן, אבל אני הפסקתי בסרט החמישי. כלומר, אפילו לא קראתי את הספרים. נסו לדמיין את אותו דמויות בבית ספר רגיל לחלוטין. האם עדיין תעדיפו את הארי כדמות הראשית, או שמא תעדיפו דווקא את הרמיוני או רון (או דמות אחרת שאני לא מכירה בשמה)?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה